قيمت طراحي سايت فروشگاهي يكي از سوالاتي است كه براي بسياري از افراد ايجاد مي شود ، اگر شما هم مخواهيد شغل خود را در اينترنت راه اندازي كنيد و يا از طريق اينترنت مشتريان خود را افزايش دهيد مي توانيد با استعلام گرفتن قيمت طراحي سايت فروشگاهي از افراد و شركت هاي معتبر كار خود را شروع كنيد.
(كه در اين مقاله ما به شما متخصصان شركت هوش مصنوعي ويرا سگال كارو را پيشنهاد ميدهيم)
اگر قبلا اين كار را كرده باشيد مي دانيد كه در فضاي مجازي هزينه تمام شده هر سايتي معمولا با هم تفاوت دارند. اما چگونه بايد دانست كه هزينه پرداخت شده واقعا به قيمت بوده يا اينكه براي پروژه شما اين هزينه ها اضافي بوده است. به همين جهت در اين مطلب سعي مي نماييم تا شما را با چند نكته در مورد تخمين قيمت طراحي سايت فروشگاهي آشنا سازيم. اما در ابتدا بايد توضيح دهيم كه سايت فروشگاهي چيست.
سايت فروشگاهي چيست :
يك سايت فروشگاهي همانطور كه از اسم آن پيداست، سايتي است كه مانند يك مغازه و فروشگاه در آن خريد و فروش مي كنيد. در واقع مي توان گفت كه فروشگاه مجازي است كه بر بستر اينترنت فعاليت مي كند. براي داشتن يك سايت فروشگاهي ابتدا بايد محصولات خود را در آن به نمايش در بياوريد و سپس در قدم بعدي و بدون اتلاف وقت بايد درگاه پرداخت مناسب و امن را در آن ايجاد كنيد تا مشتريان بتوانند به راحتي از آن خريد كنند.
قيمت طراحي سايت فروشگاهي بر چه اساس تعيين مي شود؟
بايد دقت داشته باشيد كه تمامي ميزان هزينه اي كه شما براي طراحي سايت فروشگاهي بايد پرداخت كنيد بستگي به تيم طراح و ويژگي هايي دارد كه مي خواهيد سايت شما داشته باشد. با توجه به اينكه شما مي خواهيد چه ويژگي هايي را براي سايت خود استفاده كنيد مي تواند مدل طراحي سايت شما متفاوت باشد.
در اين مقاله سعي بر آن شده تا علاوه بر آشنايي كامل مشتري با فرايند هاي تاثير گذار بر قيمت طراحي سايت فروشگاهي ، يك نقشه كامل و آمده اي را براي اشخاصي كه در نظر دارند كسب كار خود را اينترنت و يا سايت فروشگاهي براي فروش بيشتر راه اندازي كند ارائه دهد ، تا بعد از به اتمام رساندن اين مقاله بر روي عواملي كه بر روي قيمت طراحي سايت فروشگاهي تاثير ميگذارد شناخته كامل داشته و با اين شناخت ، تيم مورد نظر طراحي سايت خود را انتخاب كنند.
قيمت طراحي سايت فروشگاهي مي تواند يكي از بيشترين هزينه هايي باشد كه براي طراحي سايت مي پردازيد زيرا به طور معمول ويژگي هاي بيشتري نسبت به ساير انواع سايت دارد. ما در ادامه انواع ويژگي هايي را كه يك سايت بايد دارا باشد را به شما خواهيم گفت.
از ديگر مواردي كه مي تواند بر روي قيمت سايت تاثير گذار باشد اختصاصي بودن و يا متن باز بودن مديريت محتوا (CMS) ميباشد. براي همين در ابتدا شما را با CMS و يا مديريت محتوا سايت فروشگاهي و يا هر نوع سايت ديگر آشنا ميكنيم.
مديريت محتوا و يا CMSهمانطور كه از نامش پيداست براي مديريت محتواها ساخته شده است.نرم افزارهاي مديريت محتواي بسياري وجود دارد كه قادر است درخواست هاي كاربران خود را براي تأسيس سايت فروشگاهي را پوشش دهد اما در برخي از موارد لازم است كه CMS اختصاصي نوشته شود. به طور مثال شركت هاي بزرگ، ارگان هاي دولتي ، بانك ها و تجارت هاي تازه به يك سيستم CMS اختصاصي احتياج دارند. سيستم هاي مديريت دانشگاه كه در آن واحد درسي انتخاب مي كنيد يك نوع سيستم مديريت محتوا اختصاصي محسوب مي شود. سيستم بانك ها نيز كاملا اختصاصي برنامه نويسي مي شوند چرا كه بايد از هر نظر كامل باشند.
حال كه معني CMS و يا مديريت محتوا را آموختيم ميتوانيم در يك جمله بگوييم كه CMS و يا مديريت محتوا برنامه اي است كه بر روي هاست نصب ميكنيم تا فرايند هاي مديريت ما بر روي سايت فروشگاهي خود فراهم شود.
CMS اختصاصي طراحي سايت فروشگاهي چيست؟
سيستم مديريت محتوا نوعي سيستم تحت وب مي باشد كه نقش آن توليد، ويرايش و حذف صفحات وب است و براي انواع وب سايت ها كاربرد دارد. با CMS اختصاصي ميتوانيد امكانات درخواستي و لازم را بر روي وب سايت ايجاد كند.همچنين اين امكان را به مديران سايت مي دهد كه بدون داشتن علم برنامه نويسي و كدنويسي هر زمان كه بخواهند مضامين وب سايت خود را عوض و آن را بروزساني نمايد. ميتوانيد در سي ام اس خود تصوير يا ويدئو آپلود كنيد، تنظيمات وب سايت خود را تغيير دهيد.
سيستم هاي مديريت محتواي بسياري وجود دارد كه ميتوان گفت تقريبا بسياري از نيازها با اين cms ها برطرف ميشود. گاهي لازم است cms براي برخي از شركت ها و غيره به صورت اختصاصي كدنويسي شود. هزينه نوشتن يك cms اختصاصي بسيار بالا مي باشد، ممكن است از 10 ميليون تا چندين ميليارد باشد. هزينه دقيق آن بستگي به امكانات مورد نياز دارد كه بعد از نياز سنجي مشخص خواهد شد.
سيستم مديريت محتواي اختصاصي يا Software As A Service، يك نوع سيستم مديريت محتوا است كه كاربر به كدهاي آن دسترسي ندارد و بايد به صورت ماهيانه يا ساليانه از شركت هاي ارائه دهنده، سيستم مديريت محتواي اشتراكي خريداري كرد.
در طراحي اختصاصي كل سايت از پايه كد نويسي مي شود و تمام خواسته هاي مشتري در آن گنجانده مي شود.كه داراي معايب و مزاياي براي خود ميباشد كه اشاره ريز به ريز به آن در اين مقاله ميسر نمي باشد و صرفأ به نكات كيليد آن اشاره ميكنيم.
مزاياي طراحي سيستم مديريت محتوي يا CMS اختصاصي:
۱ هسته مركزي سبك است
به دليل اين كه از ويژگي هاي اضافي در اين نوع طراحي خبري نيست هسته مركزي سبك است ودر استفاده هاي كلان دچار مشكل نميشود.
۲ رابط كاربري ساده تري دارد.
به دليل اينكه سامانه اختصاصي با هدف مديريت محتوا و داده هاي شما طراحي ميشود كاربري بسيار آساني دارد و خبري از مديريت و ارتقاي امكانات از جانب كاربر نيست.
۳ امنيت بيشتري دارد
برخي از برنامه نويسان سيستم هاي اختصاصي اعتقاد دارند كه سامانه هاي اختصاصي به دليل محرمانه بودن متدولوژِي برنامه نويسي امنيت بيشتري دارند البته از اين نكته نبايد عبور كرد كه توسعه دهندگان متن باز عكس اين موضوع را بيان مي كنند.
۴ مي توان از تكنولوژي هاي به روز استفاده كرد.
درصورتي كه تيم توسعه دهنده و طراحي سايت شما دانش بالاي داشته باشد مي تواند از جديدترين تكنولوژي هاي طراحي استفاده كند در اين صورت نتيجه كار بسيار بهتر و حرفه اي تر خواهد بود. و شما يك طراحي سايت فروشگاهي بينظر را از تيم خود تحويل خواهيد گرفت.
معايب طراحي CMS اختصاصي :
۱ هزينه هاي بالاي طراحي ونگهداري
اگر يك استارتاپ شركت يا سازمان متوسط و كوچك باشيد هزينه هاي طراحي سيستم براي شما معقول نخواهد بود از طرفي براي تمديد پشتيباني پس از پايان پشتيباني اوليه بايد مبلغ قابل توجه اي را نسبت به CMS هاي متن باز و رايگان هزينه كنيد به اينجا نيز ختم نميشود هزينه توسعه امكانات سيستم نيز بالا خواهد بود اين در حالي است كه پياده سازي برخي از اين امكانات در CMS هاي آماده با نصب يك پلاگين رايگان و يا با هزينه كمتر امكان پذير است.
۲ انتقال پشتيباني از شركت طراح به شركت ديگر به ندرت امكان پذير است
برخي اوقات ممكن است از خدمات پشتيباني يا تعرفه هاي شركت طراح رضايت نداشته باشيد وبخواهيد خدمات پشتيباني را از شركت ديگري دريافت كنيد
البته كه شركت هاي ديگر پشتيباني از محصول ساير شركت ها را بر عهده نخواهند گرفت زيرا اكثر محصولات اختصاصي سورس بسته هستند اگر زير بار هم بروند هزينه هاي بالاي را از شما طلب خواهند كرد
۳ پروسه طراحي وتوسعه سيستم زمان بر است
طراحي سيستم هاي مديريت محتواي اختصاص به نسبت سيستم هاي آماده جهت راه اندازي سايت فروشگاهي زمان بيشتري خواهد برد زيرا در سيستم هاي آماده هسته اصلي آماده است و فرايند توسعه انجام مي شود ولي در اين CMS ها فرآيند طراحي از صفر شروع مي شود..
مزاياي سيستم هاي مديريت محتواي آماده رايگان و متن باز
۱ هزينه هاي معقول طراحي
باتوجه به اين كه هسته اصلي در اين سيستم ها از قبل آماده است هزينه هاي طراحي وب سايت نسبت به سيستم هاي اختصاصي به شدت كمتر است اما اين كاهش قيمت به معناي افت كيفيت كار نخواهد بود اگر اندكي در باره دنياي متن باز جستجو كنيد به اين موضوع خواهيد رسيد.
۲ پشتيباني و مستندات بسيار گسترده
هرگاه كه از خدمات پشتيباني شركت طراح خود رضايت نداشتيد به راحتي مي توانيد شركت پشتيبان سايت خود را تغيير دهيد به دليل متن باز بودن و استفاده گسترده شركت هاي فراواني خدمات اين محصولات را عرضه مي كنند.
۳ زمان كمتر طراحي و توسعه
زمان طراحي و توسعه به دليل وجود برخي امكانات از پيش آماده شده درمقايسه با سامانه هاي اختصاصي كمتر است
۴ توسعه آسان و كم هزينه
در برخي موارد توسعه امكانات پايه اي اين سيستم هابا اندكي آموزش توسط كاربر امكان پذير است براي توسعه حرفه اي تر نيز هزينه ها كمتر است.
۵ امنيت مناسب در برابر هزينه كمتر
عده اي از دوستاني كه دوست دارند هزينه هاي زيادي را از مشتريان خود دريافت كنند محصولات open source را ناايمن مي خوانند ولي از شما ميخواهيم با كمي جستجو ببينيد كه ايمن ترين محصولات دنيا Open source هستند يا Close source اما برخي براي در آمدبيشتر وترس از كاهش حاشيه سود خود اين موارد را بيان مي كنند وهزينه هاي زيادي را به مشتري تحميل مي كنند اين CMS ها نسبت به قبل بسيار ايمن تر شده اند و با يك كانفيگ امنيتي صحيح جزو ايمن ترين سامانه هاي دنيا هستند وبه لطف استفاده گسترده و Open source بودن توسعه دهندگاني از سر تا سر دنيا در سريع تر ين زمان ممكن باگ ها رايافته و هيچ حفره امنيتي پنهان نمي ماند…
معايب سيستم هاي مديرت محتواي آماده
۱ هسته مركزي سنگين (در محصولات قديمي تر)
درنسخه هاي قديمي تر جوملا و وردپرس هسته مركزي سنگين بود كه در آپديت هاي جديد اين محصولات به ويژه وردپرس استفاده از منابع سخت افزاري به حداقل رسيده است اما باز هم نسبت به محصولات اختصاصي سنگين تر است و خواهد بود اما با بهينه سازي مناسب درحين طراحي و توسعه وب سايت مي توان اين مشكل را تا حد زيادي رفع كرد.
۲ اصول SEO در اين CMS ها كامل رعايت نشده
اين مشكل از سالهاي پيش در اين محصولات وجود دارد و هنوز هم بر طرف نشده است البته وردپرس پيشرفت قابل توجه اي داشته است با اين حال اين مورد بيشتر برعهده خود كاربر گذاشته شده البته دپارتمان طراحي سايت شركت هوش مصنوعي ويرا سگال كارو باداشتن دانش لازم همه اين موارد را در پروژه هاي شما رعايت مي كند.
ليست بهترين CMS هاي رايگان و متن باز
- وردپرس
- جوملا
- دروپال
- اكسپرشن انجين
- تكست پترن
- كانتائو
- سيلوراستريپ
- آمبراكو
- كانسرت 5
- كاشي سي ام اس
حال كه با مفاهيم cms آشنا شديم كه حدود 50% قيمت طراحي سايت فروشگاهي را در بر ميگيرد ميتوانيم به ديگر ابعاد هاي كه در قيمت طراحي سايت تاثير گذار هستند آشنا بشيم.
در اين مقاله فرض بر آن است كه شما به دامين و هاست و عواملي كه بر قيمت تمام شده اين 2 سرويس تاثيرگذار است آشنا هستيد
طراحي قالب :
يكي ديگر از عواملي كه بر قيمت طراحي سايت فروشگاهي تاثير گذار است. قالب يا تمپليت يك سايت در واقع ويترين كسب و كار شما به حساب مي آيد. با داشتن سايت حرفه اي و زيبا و ساختن يك تجربه خوب براي كاربر، او را متقاعد مي كنيد تا به شما و كسب و كارتان اطمينان كند و از بين ساير رقبا شما را برگزيند. در اين مطلب در مورد اينكه قالب سايت چيست؟ و اين نكته كه قالب يك وبسايت حرفه اي چه ويژيگيهايي بايد داشته باشد، نكاتي را خدمتتان عرض ميكنيم
قالب يا همان template يا theme به طور كل همان ظاهر سايت شما است. قالب نه تنها رنگ آميزي سايت شما، بلكه طرح آن را نيز تعيين ميكند. تعداد ستونها، فونت نوشتهها، اندازه كلي وبسايت و نكات ديگر را كنترل ميكند. بهصورت پيش فرض وردپرس براي شما قالبي در نظر ميگيرد كه كار خود را بتوانيد شروع كنيد. همچنين از طريق پيشخوان و يا سايتهاي مختلف به صدها قالب رايگان دسترسي پيدا كنيد اما آيا اين قالبها جوابگوي نياز شما هستند؟
رسپانسيو بودن قالب
شايد در نگاه اول تبديل نمودن يك قالب معمولي به ريسپانسيو Responsive، وقت گير و هزينه بر به نظر برسد. اما شايد پس از درك نمودن تفاوتهاي اين دو نوع قالب نظرتان تغيير كند. يك قالب معمولي به گونهاي طراحي شده كه اندازه آن تنها براي مانيتورهاي معمولي مناسب است و نمايش آن در ابزارهاي ديگر مانند گوشيها، تبلتها و سايزهاي ديگر مانيتورها به مشكل برميخورد. اگر هم مشكلي در نمايش قالب در اين ابزارها پيش نيايد، به هيچ عنوان آن زيبايي كه طراح در ذهن داشته را پياده نخواهد كرد. پس كاربراني كه با ابزارها، وب گردي ميكنند يك قالب معمولي را از دست ميدهد.
اما در صورتي كه قالب سايت شما، ريسپانسيو طراحي شده باشد (Responsive theme design)، خود را در تمام ابزارها به سايز يا اندازه آنها وفق ميدهد. مهم نيست كه آن ابزار كوچك، بزرگ، كشيده يا باريك باشد. يك قالب ريسپانسيو در همه شرايط به همه عوامل پاسخ (Response) مناسب ميدهد. بنابراين يك سايت با چنين طراحي، همه كاربران را با هر نوع وسيله اي به خود جذب مي كند.
احتمالا اگر هزينه يا وقتي براي ريسپانسيو شدن قالب شما صرف مي شود، در نهايت متوجه ارزش آن خواهيد شد.
نكات ديگر در مورد طراحي قالب سايت
- هميشه و هميشه امكانات سايت خود را با توجه به موضوع سايت و اهدافي كه دنبال ميكنيد تنطيم كنيد. انجام اين كار چندين فايده دارد؛ مهمترين نكته اين است كه در صورتي كه دقيقا بدانيد چه چيزهايي از سايت خود ميخواهيد، طراح نيز ميداند و اين باعث صرفه جويي در وقت و هزينه ميشود.
- هيچ گاه كاربرپسند بودن (User Friendly) قالب را فراموش نكنيد. شايد مهم ترين نكته يا ويژگي يك قالب، كاربرپسند بودن آن است. (طراحي ريسپانسيو زيرمجموعه همين مورد است). كاربر پس از ورود به سايت شما، بايد اول از همه احساس راحتي كند و گمراه نشود. بايد همه امكانات در يك قالب، دم دست باشند تا به راحتي بتوان آنها را پيدا كرد. اصولا بايد كاري كرد كاربر بيشترين زمان ممكن را در سايت شما بگذارد و خسته نشود.
- سعي كنيد طراحي قالب به گونهاي باشد كه پس از خروج از سايت نيز، نام شما در يادها باقي مانده باشد. مثلا براي انجام اين عمل ميتوان نام سايت يا شركت خود را در بزرگترين فونت ممكن بگنجانيد! به گونه اي كه وقتي كسي به چندين گزينه در زمينه كاري شما فكر ميكند، نامتان اولين موردي باشد كه به ذهن ميرسد!
- تبليغات همه چيز نيست! حتما مشاهده كرده ايد قالب هايي را كه هدف اولشان گنجاندن تبليغات در تمام فضاها است. در اين حالت كاربري كه سرزده به سايت شما هدايت ميشود، تقريبا سرخورده نيز به خارج هدايت خواهد شد. سعي كنيد در قالب تان هر چيزي سر جاي خودش باشد. اول از همه به كاربر و نيازهاي آن توجه كنيد. با اين عمل بازديد سايت شما افزايش پيدا خواهد كرد و در اين حالت نيز ميتوانيد از شركتهاي معتبر سفارش تبليغ دريافت كنيد كه هم باعث افزايش اعتبار سايت شما و هم رنكينگ مي شود.
سئو و بهينه بودن سايت و قالب
اگر بخواهيد از قالب آماده استفاده كنيد و يا سفارش يك قالب اختصاصي داشته باشيد، بايد توجه كنيد كه در قالب انتخابي شما، نكات سئو رعايت شده باشد. بخشي از موارد كه در سئو سايت تاثيرگذار است، مربوط به كدنويسي قالب ميباشد؛ بنابراين انتخاب قالب مناسب در سئو سايت شما تاثيرگذار خواهد بود.
براي اختصاصي كردن قالب سايت خود، نياز به طراحي قالب و تم اختصاصي هستيد تا بتوانيد هر دكمهاي در سايت خودتان را به سليقه خود قرار دهيد. در صورتيكه نياز به مشاوره در زمينه قالب سايت داشته باشيد،
سئو را فراموش نكنيد. لازم است تا با اين حقيقت آشنا شويد كه طراحي سايت فروشگاهي تنها 50% موفقيت يك برند در فروش اينترنتي خود است و 50% ديگر اين مسير توليد محتوا و سئو گفته ميشود
سئو چيست؟ - سئو - بهينه سازي سايت
سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است كه كلمات معادلي چون SEO يا بهينه سازي موتور جستجو دارد كه همگي آنها به يك معني مي باشند و مي توان آن را بصورت زير تعريف نمود:
سئو (بهينهسازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستكاري موتورهاي جستجو با روشهاي غير اخلاقي نيست. آنها براي كمك كردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايتها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبهبندي بالا، ايجاد شدهاند.
سئو را ميتوان مجموعهاي از روشها براي تغيير استراتژيك وب سايتها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو، ميپردازد.
سئو فرآيند سادهاي نيست كه به راحتي پيادهسازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينهاي و صبر است. موتورهاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتمهاي رتبهبندي خود غير قابل پيشبيني هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است.
الگوريتم رتبهبندي گوگل داراي بيش از 200 معيار جهت رتبهبندي يك سايت است. از اين رو مهندسين سئو ميبايست مهمترين اين معيارها را جهت پيادهسازي موفق سئو بدانند.
اوايل شروع سئو
در اوايل سال 1990 اولين موتورهاي جستجو كار خود را آغاز كردند؛ بعضي از محبوبترين آنها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند.در آن زمان مردم موتورهاي جستجو را به ديد يك ليست فهرست شده نگاه ميكردند كه همانند صفحه زرد، سئو اوليه بر اساس حروف الفبا انجام ميشد. در اين ليست صفحاتي همچون AAA در بالاي اين ليست وجود داشتند.
با رشد مداوم اينترنت موتورهاي جستجوي جديدتري ظاهر ميشدند كه از الگوريتمهاي رتبهبندي پيچيدهتري استفاده ميكردند. اين الگوريتمها با معيار تراكم كلمه كليدي ( تعداد دفعاتي كه يك كلمه كليدي يا يك عبارت در يك صفحه استفاده شده تقسيم بر تعداد كل كلمات صفحه) و برچسبهاي شبيه key-words براي فهم محتويات وب سايتها استفاده ميكردند. به دنبال اين رشد سئوبراي بيشتر ديده شدن سايتها فعاليت خود را شروع كرد. با توسعه رتبهبندي صفحات توسط موتورهاي جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا كردن راههايي جهت تاثيرپذيري در رتبه بندي اين موتورها چه با استفاده از روشهاياخلاقي و چه غير اخلاقي روي آوردند.
يك مقاله كه توسط نيويورك تايمز در نوامبر سال 1996 چاپ شد راجع به توسعهدهندگان وب صحبت كرد كه براي قرار گرفتن در بالاي صفحه نتايج جستجو از روشهاي غير اخلاقي سئو استفاده ميكردند. اين مقاله توضيح ميدهد كه چگونه توسعهدهندگان وب به راحتي يك سايت را به همراه كلمات كليدي ويژه كه معمولا در پشت گرافيك سايت پنهان شده است، بارگذاري ميكنند كه در نتيجه موتورهاي جستجو اين كلمات كليدي را شمارش كرده و رتبه بندي سايت را افزايش ميدهند.
همان طور كه گفته شد بدست آوردن رتبهبندي بالا براي كلمات كليدي خاص در اوايل كار خيلي راحتي نسبت به امروز بوده است. با بكار گيري روشهاي غير اخلاقي در آن زمان قرار گرفتن در بالاي ليست نتايج جستجو تضمين شده بود. امروزه الگوريتمهاي موتورهاي جستجو پيچيدهتر شدهاند و خيلي سخت است كه مهندسين بهينهسازي بتوانند موتورهاي جستجو را دستكاري كنند، البته اين بازي موش و گربه بين مهندسين سئو و موتورهاي جستجو امروزه نيز وجود دارد و ادامه پيدا خواهد كرد.
اهداف سئو چيست ؟
هدف سئو كمك به وب سايتها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي و افزايش ارتباط بين صفحات و كلمات كليدي وارد شده توسط كاربران است. نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرسوجوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي كاربر و هم براي موتور جستجو است كه در آن كاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا ميكند و موتور جستجو قابل اعتماد ميشود چرا كه الگوريتم آن بيشترين صفحات مرتبط را نشان ميدهد.
بعد از اينكه سئوبراي بهبود رتبهبندي سايتها در نتايج جستجوي طبيعي كار خود را شروع كرد، اين فرآيند نيازمند دانش و زمان براي پيادهسازي روشهاي خود شد. زمان، بزرگترين سرمايهگذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و يا يك صفحه است.
بسته به اينكه چگونه كلمات كليدي رقابتي در بهينه سازي مورد استفاده قرار ميگيرند، سئو هفتهها يا ماهها طول ميكشد تا به نتيجه برسد. اگر چه ممكن است نتايج بهينهسازي جستجو به سرعت ديده نشود ولي در دراز مدت مزاياي سئو باعث افزايش رتبهبندي سايت و افزايش بازديدكنندگان است. براي وب سايتها خيلي مهم است كه در صفحه اول نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول كه 58.4 درصد كليكها را شامل ميشود، قرار گيرند.
اين جاي تعجب نيست كه وب سايتها با محصولات و خدماتي كه بفروش ميرسانند بر سر رسيدن به رتبه يك نتايج جستجو رقابت كنند. به عنوان مثال كلمه كليدي رقابتي "بيمه خودكار" 1.5 ميليون جستجوي گوگل را در ماه به خود اختصاص ميدهد، اين بدين معني است كه 3 جايگاه اول 58.4 درصد بازديدكنندگان و خود جايگاه اول 36.4 درصد بازديدكنندگان را به خود اختصاص ميدهد. اين مسئله براي خيلي از سايتها سودمند است كه در بالاي نتايج جستجو قرار گيرند به خصوص آنهايي كه با افزايش ترافيك سايت به تعداد مشتريانشان اضافه ميشود.
يك مطالعه ديگر نشان ميدهد جستجو كنندگان خيلي دوست دارند روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو كليك كنند؛ اين مطالعه مشخص ميكند 72.3 درصد كاربران گوگل روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو كليك ميكنند و تنها 27.3 درصد كاربران روي پيوندهاي ليستهاي پرداخت شده كليك ميكنند. اين يكي ديگر از دلايلي است كه شركتها تاثير سئو را دانسته و حاضر هستند براي آن زمان و هزينه صرف كنند.
بطور كلي اهداف سئو را مي توان بصورت زير خلاصه نمود:
- در بازديد وب سايت تاثير بسزايي دارد.
- باعث ايجاد برند مي شود.
- باعث افزايش ترافيك سايت خواهد شد.
- باعث شده وب سايت در صفحه نتايج موتور جستجو از رتبه بهتري برخوردار شد.
- باعث افزايش فروش محصولات خواهد شد.
- بهترين ابزار براي تبليغات است.
سئو درون صفحه چيست ؟ (On Page SEO)
سئو درون صفحه به كنترل مستقيم كدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و ... مرتبط ميشود؛ به طور كلي هر چيزي كه در سايت خود بارگذاري ميكنيد مربوط به SEO On Page ميشود. اين روش پايه تمام تلاشهاي بهينهسازي است زيرا جايي است كه شما بيشترين كنترل را روي آن داريد. هر گونه تغييري را كه شما در محتويات سايت خود ايجاد مينماييد در نتايج جستجو تاثير گذار خواهد بود بنابراين خيلي مهم است كه روش SEO On Page بدرستي قبل از روش SEO Off Page انجام شود.
سئو بيرون صفحه چيست ؟ (Off Page SEO)
بر خلاف روش SEO On Page كه توسعه وب سايت با كنترل مستقيم بالايي انجام ميشد، روش بهينه سازي بيرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است كه در خارج از وب سايت شما انجام ميشود؛ اين شامل تمام چيزهايي است كه ميتواند در بدست آوردن رتبهبندي بالاي سايت شما كمك كند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي كه از سايتهاي ديگر به سايت شما اشاره ميكنند) متمركز ميشود سپس با استفاده از روشهايي كه در خارج از وب سايت انجام ميشود به بهينهسازي موتور جستجو ميپردازد.
SEO Off Page يك فرآيند نامحدود است كه توسط مهندسين سئو در جهت بدست آوردن پيوند دهندگان، اداره ميشود.
سئو كلاه - سفيد چيست ؟ (White Hat)
در اصطلاحات فني اين حوزه، سئو كلاه – سفيد به مجموعه تكنيكها، روشها و استراتژيهاي كه از قوانين و راهنماييهاي موتورهاي جستجو تبعيت ميكنند، اشاره دارد. كه اين به معني فريب يا دستكاري موتورهاي جستجو و يا كاربران به هيچ وجه نيست. اين همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد ميشود زيرا دليل آن اين است كه يا اجراي بلند مدت داشته و يا از دستورالعملها و سياستهاي صحيح جهت بدست آوردن رتبههاي بالا در نتايج موتورهاي جستجو استفاده ميكند.
سئو كلاه - سياه چيست ؟ (Black Hat)
به عبارتي ديگر اصطلاح سئو كلاه – سياه اشاره به مجموعهاي از دستورات دارد كه به منظور فريب، بازي و دستكاري الگوريتمهاي موتورهاي جستجو با هدف بدست آوردن رتبهبندي بالا، بكار ميرود. اين مهم است كه بدانيد اين روشها غير اخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جستجويي تاييد نميشود و بكارگيري اين روشها خطر خارج شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه در بر دارد.
انجام تاكتيكهاي سئو كلاه – سياه ممكن است كه باعث افزايش رشد ناگهاني در نتايج جستجو شود ولي ميتواند منجر به پرداخت جريمه و يا حذف كامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو شود.
جمع بندي تا به اين لحظه : آشناي با مديريت محتوا - آشنايي با قالب و رابطه گرافيكي - آشنايي با بهينه سازي قالب - آشنايي با انواع سئو و بهينه سازي
تا به اينجاي مقاله با تمامي عواملي كه بر قيمت طراحي سايت فروشگاهي تاثير گذا هستند آشنا شده ايم و به آنها اشراف كامل داريم. حال وقت آن است كه بدانيم طراحي سايت نيازمند يك تيم توليد محتوا ميباشد. بيشتر مشتريان اين اشتباه را ميكنند كه منظور از توليد محتوا ، قرار دادن خدمات آنها در سايت ميباشد. بايد جواب دهيم كه خير ، شما هر بيزنسي كه داريد براي آنكه بتوانيد در رقابت بارقيبان خود داشته باشيد مجبور هستيد تا بخش وبلاگ سايت خود را اكتيو نگهداريد و با همفكري و استراتژي مناسب در كلمات كاربردي و مهم به صفحات گوگل برسيد.
توليد محتواي
توليد محتوا چيست؟ امروزه تاكيد بيشتر سئو بر توليد محتوا با كيفيت است. توليد محتواي با كيفيت باعث مي شود كه رتبه وبسايت شما به طور چشمگيري افزايش پيدا كند. براي همين اكثر مديران وبسايت ها يكي از بخش هاي خود را به توليد محتوا اختصاص داده اند و سعي مي كنند كه بلاگ نويسان با تجربه اي را در اين زمينه استخدام كنند.
يكي از مشكلات اصلي اين بلاگ نويسان، ايجاد محتواي مناسب با كسب و كار مي باشد. اينكه چگونه محتوايي را توليد كنند كه مناسب با مخاطبان وبسايت باشد و پيدا كردن يك منبع معتبر كاملا سخت است.
ما در اين مقاله سئو ميخواهيم در خصوص راهكار همين مشكل با شما صحبت كنيم.اينكه شما چگونه يك محتواي مناسب توليد كنيد و چه مواردي براي آن نياز داريد.
داشتن ايده براي توليد محتوا
اولين قدم ايجاد ايده توليد محتوا مي باشد. شما اول بايد موضوع وب سايت و مقالات خود را تعيين كرده و بعد براساس آنها شروع به توليد ايده و يك موضوع جديد كنيد. يك دفترچه در كنار خود داشته باشيد و موضوعات مرتبط را بنويسيد و بهترين موضوع را انتخاب كنيد.
ليست كلمات كليدي را تهيه كنيد
يكي از دلايل فني كه شما به توليد محتوا ميپردازيد، به كار بردن كلمات كليدي داخل وبسايتتان ميباشد. ليست كلمات كليدي كه ميخواهيد برروي آنها برنامه ريزي كنيد را بنويسيد و شروع به نوشتن كنيد.براي اينكار ميتوانيد از ابزارهاي سئو براي توليد محتوا استفاده كرده و كلمات و عبارت مرتبط كه بيشترين جستجو را دارند را بيابيد.
از ابزارهاي توليد كننده عبارت مرتبط براي كمك گرفتن در پيدا كردن كلمات كليدي استفاده كنيد.
غير از گوگل، ابزارهاي بسياري وجود دارند كه با توجه به كلمه كليدي ، عبارت مورد نظر را توليد ميكنند. يكي از ابزارها و وبسايتها ubersuggest است كه بهترين عبارتهاي كه داراي بيشترين ميزان جستجو هستند را به شما نشان ميدهد.
محتواي وبسايتهاي رقيب خود را چك كنيد
قبل از توليد محتوا، مقالات وبسايتهاي رقيب را بررسي كرده و سعي كنيد كه كاستي هايي كه در توليد محتوا آنها وجود دارد را در بخش محتواي وبسايت خود رفع كنيد اگر هم اصلا درحوزه كاري شما مقاله خوبي وجود ندارد، اين كاملا به نفع شماست و لازم نيست كه تلاش زيادي براي بالا آمدن وبسايت خود بكنيد.
نياز كاربر در توليد محتوا را در نظر بگيريد
مخاطب اصلي محتواي وبسايت شما، كاربرانتان مي باشند پس بايد محتوايي توليد كنيد كه نياز هاي آنها، مسائل روزانه و تمامي ويژگي هايي كه به دنبال هستند را مورد پوشش قرار دهد. كاربران، ساعت هايي زيادي را دراينترنت تلف مي كنند تا بتوانند مطلب مورد نياز خود را پيدا كنند، اگر شما بتواند نيازهاي اصلي آنها را از طريق توليد محتوا مورد پوشش قرار دهيد، ميتوانيد به يك منبع معتبر تبديل شويد.
به موضوع اصلي سطحي نپردازيد
يكي از مشكلات اصلي اكثر مقالات وبسايتها اين است كه مطالب كاملا تيتروار و بدون بيان جزييات مطرح مي شود.اگر شما به مساله تخصصي مي پردازيد، بايد سعي كنيد تمامي اطلاعات و مسائل جز آن را بيان كنيد. جزيي پرداختن به موضوع اصلي باعث تمايز وبسايت شما با ديگران مي شود.
در چند مقاله متفاوت به بررسي موضوع بپردازيد
گاهي بعضي از موضوعات هستند كه چند جنبه براي توضيح دارند اما با يك موضوع يكسان. براي مثال همين مقاله كه براي شما نوشتيم. روش هاي توليد محتوا فراواني با جنبه هاي مختلفي وجود دارد. شما مي توانيد در هر مقاله، روش ها و ايده هاي مختلف را توضيح دهيد. البته اين نكته را در نظر بگيريد كه ايده هاي شما بايد داراي جنبه هاي مختلفي باشند نه اينكه دنباله هم باشند.
مخالف بقيه بنويسيد
اجازه بدهيد كه با يك مثال اين مورد را بيان كنيم. شما به عنوان يك بازارياب محتوا نقش مفيد شبكه هاي اجتماعي را م يدانيد و آن را يك نياز ضروري مي دانيد و همه در اين خصوص داراي نظر يكسان با شما هستند اما شما ايندفعه به جاي خوبي شبكه هاي اجتماعي براي بازاريابي محتوا، ضررهاي آن را بنويسيد. اين نوع مقالات نشان ميدهد كه شما به نكاتي توجه ميكنيد كه ديگران توجهي نمي كنند و باعث تمايز شما با ديگران مي شود. به اينها در دنياي توليد محتوا ميگويند " تكنيك خوانده شدن مقاله "
يك ليست از مقالات توليدي خود داشته باشيد
يك ليست كامل از تمامي مقالات توليدي وب سايت خود تهيه كنيد. مزيت اينكار اين مي باشد كه شما به راحتي ميتوانيد نسبت به موضوع اصلي وبسايت خود، به بقيه بخش ها بك لينك بدهيد.
بهترين مقالات توليدي ديگر وب سايت را قرار دهيد
هميشه هستند افراد متخصصي كه براي ديگر وبسايتها مي نويسند. شما بايد اين افراد را پيدا كنيد و مقالات آنها را در وبسايت خود قرار دهيد. منظور ما كپي كردن نيست بلكه به شيوه و نگارشي متفاوت محتواي آنها را با ذكر منبع در بخش مقالات خود قرار دهيد. البته بهتر اين تكنيك را هفتگي يا ماهانه انجام دهيد. اين كار باعث مي شود كه سايت هاي رقيب شما اقدامي مشابه شما انجام داده و كه باعث لينكدهي به سايت شما مي شود.
مقالات آموزشي توليد كنيد و به سوالات مشتريان پاسخ دهيد
هميشه مردم دنبال جواب سوال "چگونه " هستند پس بايد در توليد محتواي خود بتوانيد به اينگونه سوالات پاسخ دهيد. خيلي از كاربران هستند كه داراي ايده هاي آموزشي مي باشند، شما مي توانيد با كمك آنها يك مقاله آموزشي توليد كنيد و همچنين به آنها كمك كرده ايد كه مطلب و محتواي آنها در اينترنت نشان داده شود. يك مزيت اين روش اين است كه نويسندگان محتواي شركت شما، در رزومه كاري خود اسم شركت و وبسايت شما آورده كه كمك به برندسازي شما نيز ميكند.
تمامي رازها و افسانه هاي كسب وكار خود را بيان كنيد
هر كسب و كاري براي خود داراي رازها و افسانه هاي زيادي است كه گاهي اين مسائل باعث اشتباه كاربر و اطلاع نادرست به آنها مي شود. شما بايد تمامي اين رازها و شايعات را بيان كنيد و بيان و دليل هاي كافي آنها را رد يا اثبات كنيد.
فرمت مقالات خود را در توليد محتوا بروز كنيد
هميشه راه هاي جديد توليد محتوا ايجاد مي شود. شما بايد به عنوان يك بازارياب محتوا، اطلاعات خود را در اين زمينه به روز كنيد. بهترين نقطه شروع هم مقالات قديمي و بازنشر مجدد آنها است البته به طوري كه لينك آدرس عوض نشود يا موضوع اصلي مقاله تغيير نكند. امروزه توليد اينفوگرافيك يا عكس بيشترين تاثير را برمخاطب دارد، همچنين نوع فونت هايي هم كه استفاده مي شود بر ميزان خوانايي تاثير بسزايي دارد پس بايد دراين خصوص اطلاعات خود را بروز كنيد و از تكنيك هاي فرمتي جديد استفاده كنيد.